Vragen om leerlingen mee te laten denken!

Als je les aan het geven bent merk je af en toe dat niet alle leerlingen meedenken of meedoen. Vragen stellen is een goede manier om leerlingen te betrekken bij de les. Maar om ervoor te zorgen dat alle leerlingen meedenken, zijn goede vragen belangrijk. De volgende vragen kan je in iedere les en op elk moment gebruiken. De vragen zorgen ervoor dat de leerlingen zich meer gaan verdiepen in de les. 

 

Vraag 1: Wat denk jij? Of: Hoe denk jij erover?

Deze vraag kun je het beste stellen na een conclusie, stelling, voorspelling of een mening.

vragen stellenVraag 2: Waarom denk jij dat?

Op deze manier vraag je door om de leerlingen dieper na te laten denken. Je kan ze eventueel argumenten laten bedenken waarom ze ergens op een bepaalde manier over denken.

Vraag 3: Hoe weet je dat?

Door deze vraag zorg je voor verbinding van kennis, ideeën en ervaringen die hij of zij eerder heeft opgedaan, bv. tijdens een les.

Vraag 4: Kun je me daar nog meer over vertellen?

Deze vraag daagt leerlingen uit om verder na te denken en hun gedachten en ideeën te ontwikkelen.

Vraag 5: Welke vragen heb jij nog?

Vragen zoals deze hebben aandacht en tijd nodig. Zo leren de leerlingen echt na te denken en zich zelf vragen te stellen in plaats van alleen antwoorden te geven.

 

Ik zou zeggen pas het een keer toe in een van je lessen! Zo daag je de leerlingen ook meer uit om te spreken in de klas en je laat ze echt nadenken over de leerstof van de les. Ruimte voor vragen stellen tijdens je les is belangrijk bij het leren. Er zullen kinderen zijn die al een vraag in hun hoofd hebben.
Maar er zijn ook altijd kinderen (zeker jonge kinderen) die op dat moment pas gaan nadenken hierover.

 

Wees vrij om je ervaring van het toepassen van deze vragen in je les hieronder te delen!

Klik op deze link om mijn vorige artikel te lezen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *