Leerlingen corrigeren in 6 stappen

In dit artikel ga ik het hebben over het corrigeren van de leerlingen. Ikzelf vindt het erg lastig om een leerling te corrigeren. Maar mijn vraag is dan vooral hoe kan ik dat dan het beste doen? Ik heb dit samen met mijn begeleider besproken ( vindt je iets moeilijk? bespreek het gelijk met je begeleider!) Van mijn begeleider heb ik een ¨methode¨ geleerd om te corrigeren. Het corrigeren gaat

in 6 stappen. Hier staan ze voor jou op een rijtje:

  1.  Non- verbale correctie.  Je ziet een leerlingen storend gedrag vertonen. Bijvoorbeeld even met je vingers knippen zo van: ¨He, let je even op¨ of ¨Stop daar eens mee¨Corrigeren
  2. Positieve groepscorrectie. Bijvoorbeeld: Je ziet een aantal leerlingen die nog niet hun boeken open hebben.  ´ We hebben allemaal onze boek open en lezen mee. Die ene leerling die nog niet zijn boek open heeft denkt dan van : ´Oh, mijn boek is nog dicht´.
  3. Anonieme individuele correctie. Bijvoorbeeld: Je ziet dat de leerlingen niet allemaal naar het bord kijken of opletten.     ¨ Ik zie hier al 8 paar ogen, ik wacht nog op 2¨.
  4. Individuele correctie onder 4 ogen.  Bijvoorbeeld: Je gaat  naar de leerling toe die stoort. Je maakt een opmerking. Luistert hij niet? Dan volgen er consequenties!
  5. Publieke correctie. Bijvoorbeeld: Laat voorbeeldgedrag zien door middel van ander leerlingen. ¨ Blijf kijken, Sanne. Daar achterin gaat het uitstekend. Jij kunt dat ook Sanne!  Goed zo, dat bedoel ik.
  6. Consequenties: Luisteren ze nog steeds niet? Dan volgen er consequenties! Pak slecht gedrag onmiddellijk aan, voordat het gaat woekeren.

 

Deze tips ga ik zeker weten toepassen. Ik ben benieuwd of het corrigeren dan wat makkelijker gaat. Ik zal laten weten in mijn  ¨dagboekverhaal¨ hoe het is afgelopen en of het corrigeren makkelijker gaat op deze manier. Ik benieuwd of het ook bij jullie werkt! Laat het even weten hieronder!

1 reactie op Leerlingen corrigeren in 6 stappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *