6 manieren om de klas stil te krijgen

De klas stil krijgen….. dat is en blijft een kunst. Ik vind het altijd spannend want je weet nooit of het op die manier waar jij voor kiest gaat lukken. Daarom is mijn tip: Kijk wat bij jou het best past. Waar voel jij je prettig bij en wat werkt voor jou. Ook ligt het natuurlijk aan de klas. De ene klas is sneller stil en een andere klas doet er nou eenmaal wat langer over. Je moet eigenlijk een beetje experimenteren. Zo kom je er het best achter. Hier komen een aantal manieren waar jij misschien wat aan hebt!

Start van de les:

Geef duidelijk aan dat je wil starten met de les. Dit kan je laten zien door middel van je houding. Je kan aan elk begin van de les een positie aanhouden wat de leerlingen herkennen en weten dat jij wil beginnen met de les. Dit hoeft niet een standaard opening te worden maar het kan wel handig zijn.

Wees gestructureerd:

Als je ervoor zorgt dat de leerlingen weten wat ze moeten doen, dan is er gelijk al meer rust in de klas. Maak afspraken samen met de leerlingen zodat ze weten wat er van ze verwacht wordt.

Non-verbaal:

Om de klas verbaal stil te krijgen kan soms vervelend en overheersend zijn. Helemaal als je al met de les bent begonnen. Je kan kletsende kinderen doordringend aankijken, je vinger op je lippen leggen om stiltestil te krijgen of maak een gebaar dat de leerlingen zich om moeten draaien en niet moet kletsen met de buurvrouw of buurman. Je kan natuurlijk ook zelf kiezen welke gebaren het beste voor je werkt. Als je meer wil weten over het corrigeren van leerlingen kijk dan bij mijn andere artikel: leerlingen corrigeren in 6 stappen.

Zachter praten:

Wij zijn sneller geneigd om onze stem te verheffen en te roepen door de klas. Maar je kan het ook op deze manier eens proberen. Ga wat zachter praten als je de aandacht wil krijgen van de leerlingen. Sta wel met zekerheid en een open houding voor de klas.

Positief benaderen:

Wat ik de afgelopen 2 jaar heb gemerkt is dat als je de leerlingen positief benaderd dat de andere leerlingen ook positief benaderd willen worden. Ze willen dan het goede voorbeeld overnemen van de andere leerlingen. Je kan duimen opsteken naar leerlingen die goed en stil klaar zitten. Of je noemt ze bij naam en je zegt wat ze goed doen.

Doe eens gek!:

Dit werkt vooral voor de onderbouw en af en toe voor de middenbouw. Maak eens een gekke, spontane beweging. De leerlingen richten dan de aandacht op jou en kan jij beginnen met je les. Maak af en toe eens een grapje. Dat geeft een positieve sfeer i.p.v. door de klas te schreeuwen. Maak een grapje zoals: “Ik ga even heel egoïstisch zijn!” Je ziet dan de leerlingen vragend naar je kijken. “Ik wil graag ALLE aandacht van de leerlingen”. En zo kan je er nog wel meer bedenken.

Dit waren mijn tips en ik hoop dat je er wat aan hebt! Probeer ze uit en laat me weten welke manier jij het beste vindt!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *